Namibië Puur met Luc

Deze rondreis bestaat uit 2 delen. Deel 1 van de rondreis is een 13-daagse met de klassieke hoogtepunten van Namibië. Deel 2 van de rondreis is een 7-daagse uitbreiding op deel 1.

Tijdens deel 1 van de rondreis reizen we van Windhoek naar de imposante zandduinen in het Namib Naukluft Nat. Park (Sossusvlei en Deadvlei), we gaan via Walvisbaai en Swakopmund langsheen de Welwitchia Plains en Cape Cross noordwaarts op zoek naar restanten van oude culturen rond de Brandberg & Khorixas (The White Lady & Twyfelfontein), we zoeken groot wild langs de "waterholes" in Etosha National Park, we bezoeken de Hoba meteoriet nabij Grootfontein en genieten van de Waterberg en omgeving alvorens weer af te zakken naar Windhoek.

Tijdens het tweede deel van de rondreis ontdekken we het unieke diepe zuiden van Namibië. We reizen van Windhoek zuidwaarts naar de Kalahari woestijn en de bushmen. Vervolgens bezoeken we de tweede grootste canyon ter wereld, de Fish River Canyon, draaien we af naar de zee en bezoeken we Luderitz met Kolmanskop. Eindigen doen we in een heus kokerboomwoud.

Reisprogramma dag per dag

Inbegrepen maaltijden: O = ontbijt, L = lunch, D = diner

Dag 1 - Vertrek   V

In de vooravond, om 19u35, nemen we vlucht ET725 naar Addis Abeba in Ethiopië waar we aankomen om 05u40. Hier zulen we om 08u35 overstappen op vlucht ET825 naar Namibië.

Dag 2 -  Windhoek   V

Na onze overstap in Addis Abeba vliegen we rechtstreeks naar Windhoek, de hoofdstad van Namibië, waar we landen om 13u20. Onze lokale man of vrouw staat ons op te wachten, we krijgen onze Toyota Quantum en we zijn weg.

In Windhoek checken we eerst in, in het mooie Windhoek Gardens Boutique Hotel. Na wat uit te rusten rijden we graag met jullie (wie er zin in heeft) even op verkenning door Windhoek… We zoeken samen een gezellig restaurant en zien wel wat de avond brengt (diner is op eigen kosten deze avond).

Dag 3 - Op weg naar de Namib woestijn   O D

Bij de eerste zonnestralen vertrekken we zuidoostwaarts naar de Namib Desert, regio van de hoogste duinen ter wereld. We genieten van prachtige uitzichten zo ver het oog kan reiken. We zoeken ergens onze lunch onderweg, naargelang het traject. Overnachten doen we twee keer in Desert Hills Lodge nabij Sesriem.

Dag 4 - Dagje zand en duinen  O L

Bij zonsopgang gaan we op ontdekking naar de Deadvlei en de Sossusvlei. Eerst komt Deadvlei met zijn zwarte boomfossielen aan de beurt, nadien rijden we langs Sossusvlei om enkele foto's te nemen. Op de terugweg stoppen we bij Dune 45 om spectaculaire uitzichten te fotograferen. Nadien gaan we nog een kijkje nemen bij de Sesriem Canon, een grillige kloof vlakbij het dorpje. Terug in de lodge genieten we van het schouwspel van de ondergaande zon over het rood-bruine duinenlandschap.

Dag 5 - Verfrissend Swakopmund aan zee  O

’s Ochtends rijden we eerst langs in het gehucht Solitaire, bekend van het boek van de Nederlandse journalist Ton van der Lee. Nostalgie troef… en we lunchen er in een leuke omgeving. Dan volgt de mooie rit doorheen de Naukluft Desert via de Gaub & Kuiseb Pass tot aan de kust van de Atlantische Oceaan, met name het stadje Walvisbaai, waar we een apero zoeken in de oude haven. Nadien doorrijden naar de oude koloniale stad Swakopmund… We verkennen even de stad en ’s avonds snorren we gezamenlijk een gezellig restaurantje op en slapen in een mooie citylodge.

Dag 6 - Cape Cross & Damaraland O

Vroeg uit de veren want na het ontbijt rijden we via een ommetje naar de Welwitschia Plains. Daarna rijden we tot aan de pelsrobbenkolonie van Cape Cross en vervolgen onze weg landinwaarts naar de gigantische Brandberg boven Uis. We logeren in Uis Guesthouse en zoeken een restaurantje om van het avondeten te genieten.

Dag 7 - Damaraland   O L D

We vertrekken ’s ochtends vroeg en nemen ons lunchpakket mee. Eerst maken we vlakbij de Brandberg een wandeling met een lokale gids naar de befaamde rotsschilderingen waar The White Lady de bekendste is. Nadien rijden we naar de regio Khorixas waar we eerst een bezoek brengen aan het reservaat van Twyfelfontein (UNESCO Werelderfgoed) waar er een hele reeks mooie inkervingen zijn gemaakt door de San-bevolking.

Dag 8 - Op weg naar Etosha   O D

’s Ochtends gaan we naar regio Kamanjab, waar we een nederzetting van de “himba” stam bezoeken, de nomadische bevolkingsgroep die thuis is in deze regio.

In de namiddag rijden we richting het Etosha National Park, het belangrijkste National Park van Namibië. We overnachten tweemaal in Eldorado Guest House & Camping.

Dag 9 - Op safari in Etosha   O L D

We gaan vandaag rondrijden in Etosha National Park. Zowat al het grote Afrikaanse wild leeft hier, mede dankzij de aanwezigheid van de waterholes. We verkennen de stoffige witgrijze bush op uitkijk naar het grote wild: leeuwen, olifanten, springbokken, struisvogels… misschien zelfs een luipaard.

Dag 10 - Grootfontein & Meteoriet   O D

Na het ontbijt, rijden we zuidwaarts naar Otjiwarongo waar we tegen lunchtijd aankomen. Dan volgt de rit richting Grootfontein. Onderweg bezoeken we de Hoba meteoriet, ontdekt in 1920. Hij weegt meer dan 60 ton en is de grootste meteoriet ter wereld!

Overnachting in de statige Ghaub Guest Farm waar men ons opwacht voor het avondeten.

Dag 11 - terug naar Windhoek   O

’s Ochtends nog wat genieten van de mooie site waarin we gelogeerd hebben, en dan rijden we terug zuidwaarts. Lunch zoeken in Otsjiwarongo en dan naar Windhoek. Logeren doen we in stijl in Windhoek in het knappe Hotel Thule met mooi uitzicht op de omgeving.

EINDE DEEL 1

Dag 12 - Terug naar huis   O - V

’s Ochtends nog even tijd om in Windhoek wat te hoppen en te shoppen. Omstreeks 14u30 hebben we een vlucht naar Addis Abeba, gevolgd door een nachtvlucht naar Brussel.

Dag 13 - Aankomst in Brussel   V

We landen rond 06u09 in Brussel.

START DEEL 2

Dag 12 - Van Windhoek naar de Kalahari regio   O D

We rijden zuidwaarts over Rehoboth waarna het landschap verandert in rode duinen en eindeloze graslanden doorspekt met acacia’s en doornig struikgewas, wat de bushmen (bosjesmannen) mooi omschrijven als de “Soul of the World”. Ons eindpunt is Kalahari gebied rechts van Kalkrand richting Botswana. We logeren in één van de lodges of luxueuze tented camps.

Dag 13 - Kalahari experience   O L D

Dagje genieten én op stap (wandeling) met de SAN, de bushmen. We rijden tevens met ons jeep in het nabijgelegen natuurgebied binnen op verkenning.

Dag 14 - Naar het uiterste zuiden, de regio Fish River Canyon    O L D

We rijden zuidwaarts over Keetmanshoop richting Ai-Ais en draaien af in het Canyon Nature Park. We logeren in één van de vele lodges daar ter plaatse.

Dag 15 - Dagje verkennen van de Fish River Canyon   O L D

De Fish River Canyon is de op één na langste canyon ter wereld, na de overbekende Grand Canyon in Arizona (in de US). De kloof van de canyon is zowat 160 km lang, 27 km breed en is op bepaalde plaatsen 550 meter diep, een juweeltje !

Het 90 kilometer lange wandelpad door de kloof is een van de populairste wandelroutes in Zuidelijk Afrika maar loodzwaar wegens heel hoge temperaturen (weerkaatsing van de zon op bepaalde afzettingslagen). Wij gaan de canyon veilig verkennen langs de bovenkant.

Dag 16 - Van de Fish River naar Lüderitz aan de oceaan   O

Vanuit onze lodge aan de Fish River tuffen we rustig noordwestwaarts naar het oude stadje Lüderitz dat “Duits” uitademt. Deze stad is namelijk de eerste Duitse nederzettin in Duits-Zuidwest-Afrika. Net voor Lüderitz bezoeken we eerst het iconisch spookdorp Kolmanskop, grotendeels bedolven onder woestijnzand. Het is/was een mijnbouwstadje in handen van de bekende De Beers diamantgravers en ligt net boven het voor normale stervelingen verboden “sperrgebiet” (Diamond Area) waar deze glinstersteentjes verzameld worden.

Dag 17 - Op zoek naar kokerbomen nabij Keetmanshoop   O

We rijden oostwaarts naar Keetmanshoop op zoek naar “kokerbomen”, het Kokerbomenwoud of Quiver Tree Forest. Dat ligt ongeveer 15 kilometer ten noordoosten van Keetmanshoop.

Dag 18 - Langzaam terug naar Windhoek   O

’s Ochtends nog wat genieten van de mooie site waarin we gelogeerd hebben, en dan rijden we terug noordwaarts. Lunch zoeken in Mariental en dan naar Windhoek. Logeren doen we opnieuw in Hotel Thule.

EINDE DEEL 2

Dag 19 - Terug naar huis   O - V

’s Ochtends nog even tijd om in Windhoek wat te hoppen & shoppen. Omstreeks 14u30 hebben we een vlucht naar Addis Abeba gevolgd door een nachtvlucht naar Brussel.

Dag 20 - Terug thuis

Aankomst in Brussel tegen 06u10.